Blogs, blocks …

Ved aftenmaden diskuterede vi bloggen som redskab oven på mine sidste skriblerier. Min samlever, 53 skønne somre ung plæderede for, som den marxistisk inspirerede maskinstormer hun er, at blogging er en narcissistisk foreteelse og spild af tid.

– ” Bloggere bruger timer på at skrive hvad der interessere dem, men ingen gider læse det – det er spild af tid!

Jeg fra min side, nok til venstre men ikke maskinstormer, plæderede for, at blogging var mange ting, og selvfølgelig havde hun tildels ret. Blogging set i lyset af facebook og co, var overfladisk udbredelse af likes og ligegyldigheder, som hvad man havde spist til aftenmad. Men blogging var også viden og indsigt, hvis man gad læse …

– “Men det er der ingen der gør! De ved ikke hvad de skal bruge det til!” – fortsatte hun, “mindst af alt dine elever.”

Egentlig skulle jeg til at svare, men blev afbrudt af husets 18 årige digitalt indfødte, der, uden at vi havde bemærket det, havde fået rynker i panden over vores diskussion, og havde stoppet tilførselsen af kartoflen halvt mellem tallerken og mund. “Hvad mener I? Hvad har det med blocking at gøre?

Møjsomt måtte vi fortælle ham hvad blogging er, at det var at skrive digitalt og dele sine interesser, synspunkter og via sin blog indgå i en dialog med andre. “Ahh, altså ligesom Facebook!”, svarede han.

Ikke helt sådan, måtte vi forklare, man skriver ikke om …. og nu skal jeg nok spare dig,for at læse en længere forklaring, men springe frem til slutningen af diskussionen (lige som i en god krimi, hvor man bare må springe frem til slutningen).

…” okay, nu ved jeg hvad I mener! Jeg troede i snakkede om blocking, så jeg kunne ikke forstå, hvad det havde at gøre med programmering.”

Måske, bare måske, er ordet blogging på vej ud af det danske sprog?

ps: blocking er at programmere ved hjælp af foruddefinerede klodser, der skal sættes sammen i en bestemt rækkefølge for at danne et forløb (et program).

One thought on “Blogs, blocks …

  1. Pingback: Dropping blogging like wet cement – Troels Christensen

Leave a Reply

