Et lille tip…

demografiDet er 2015 og de sociale medier er nu den primære form, til at kommunikere mellem elever (og andre!). At kommunikerer på sociale medier er tidskrævende, så det er bedst at fokusere indsatsen mod den platformen, der når dine elever. Du starter ved at kende elevernes aldergruppe, og derefter vælge den platform, der matcher klassen demografisk. Dette bør ikke være den eneste faktor i beslutningen om din primære platform , men det er en god start. Top-webstederne er : Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest og Linkedin.

Se evt. på dialog.dk (pdf)

Social Media Site Antal aktive brugere Statistisk kilde
Facebook 1.32 milliard Source
Instagram 200 Millioner Source
Twitter 271 Millioner Source
Linkedin 300 Millioner Source
Pinterest 70 Millioner Source

I beslutningen skal også indgå overvejelser om, hvad eleverne skal anvende sitet til, og når det er sociale medier, skal du som underviser også overveje, hvor meget dine elever skal dele med dig og du med dem. Nogle sites, så som Facebook inviterer til en hvis grad af intimitet, og er derfor kommet i søgelyset om forholdet mellem underviser og elev i mediet var i orden. Enkelte skoler har af samme grund forbudt anvendelse af Facebook som kommunikationsplatform mellem elev og underviser.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s